Validering
Poenget med denne øvelsen er å trene på å gi uttrykk for at noe i det pasienten er forståelig. Validering kan overlappe med andre ferdigheter som speiling eller empatisk forståelse. Eksempler på validering er utspill som inneholder «det er ikke rart», «det gir mening at», «jeg tror jeg ville reagert likedan», «det kan jeg skjønne».
Gjør slik:
- Se videoklippet.
- Når pasienten er ferdig å snakke: Sett videoen på pause slik at du ser bildet av pasienten.
- Improviser din respons til den kliniske utfordringen basert på ferdighetskriteriene a og b. Si ordene høyt – ikke bare tenk dem!
- a) Speil pasientens opplevelse.
- b) Formidle noe du opplever som forståelig i det pasienten uttrykker.
- Kjenn etter og vurder hvor vanskelig øvelsen var. Hvor sterke var reaksjonene dine? Hvor vanskelig var det å møte ferdighetskriteriene? Bruk plansjen «Vurdering av vanskelighetsgrad».
- Se på ferdighetskriteriene. Hva kan du gjøre annerledes eller bedre i neste runde?
- Se på plansjen «Justering av vanskelighetsgrad». Gjør tilpasninger av øvelsen, basert på hva du kom fram til i punkt 4 og 5. Ta den justerte øvelsen med til neste runde.
- Repeter: Start på punkt 1 igjen. Repeter disse stegene til det kjennes lett å respondere, i alle tilfeller minst fem ganger.
Dette kan være litt uvant i starten. Er du usikker på hvordan du skal trene? Se vår demonstrasjonsvideo som viser deg hvordan man går fram i egentrening mot video. Du finner flere videoklipp til denne øvelsen på Gyldendals nettsted for boken «Målbevisst ferdighetstrening: Øv på relasjonelle ferdigheter i terapi». I boken finner du dessuten mange flere øvelser som du kan bruke til å trene med en kollega! Du kan også se på denne videoen for å lære hvordan du kan bruke målbevisst ferdighetstrening med en kollega.