Målsetting i terapi: Myndiggjøring til å sette mål
Pasienten er en viktig alliert som spiller en sentral rolle i behandlingen, i og mellom timene. Som pasient kan dette være lett å glemme. I denne øvelsen kan du trene på å dyrke pasientens forståelse av dette.
Gjør slik:
- Se videoklippet.
- Når pasienten er ferdig å snakke: Sett videoen på pause slik at du ser bildet av pasienten.
- Improviser din respons til den kliniske utfordringen basert på ferdighetskriteriene a, b og c. Si ordene høyt – ikke bare tenk dem!
- a) Valider eller speil det pasienten sa.
- b) Forklar hvordan pasienten er en viktig aktør i arbeidet.
- c) Spør om mål igjen.
- Kjenn etter og vurder hvor vanskelig øvelsen var. Hvor sterke var reaksjonene dine? Hvor vanskelig var det å møte ferdighetskriteriene? Bruk plansjen «Vurdering av vanskelighetsgrad».
- Se på ferdighetskriteriene. Hva kan du gjøre annerledes eller bedre i neste runde?
- Se på plansjen «Justering av vanskelighetsgrad». Gjør tilpasninger av øvelsen, basert på hva du kom fram til i punkt 4 og 5. Ta den justerte øvelsen med til neste runde.
- Repeter: Start på punkt 1 igjen. Repeter disse stegene til det kjennes lett å respondere, i alle tilfeller minst fem ganger.
Dette kan være litt uvant i starten. Er du usikker på hvordan du skal trene? Se vår demonstrasjonsvideo som viser deg hvordan man går fram i egentrening mot video. Du finner flere videoklipp til denne øvelsen på Gyldendals nettsted for boken «Målbevisst ferdighetstrening: Øv på relasjonelle ferdigheter i terapi». I boken finner du dessuten mange flere øvelser som du kan bruke til å trene med en kollega! Du kan også se på denne videoen for å lære hvordan du kan bruke målbevisst ferdighetstrening med en kollega.