Før jeg startet i Favne Psykologbistand jobbet jeg flere år i internklinikken ved profesjonsutdanningen i psykologi ved NTNU i Trondheim. Det tilbakevendende ønsket fra studentene der var å få mer konkret ferdighetstrening.
Av: Psykologspesialist Isabelle Eleuteri Brandvol Hohle, Favne Psykologbistand
Men hvordan tilrettelegge godt for ferdighetstrening for psykologer, utover praktisering av terapi under observasjon og veiledning? Det var først da jeg ble introdusert for Målbevisst Ferdighetstrening (Deliberate Practice) at jeg endelig fant en metodikk som konkretiserer ferdighetstrening på en veldig anvendelig måte for psykologer.
Hvordan omsette teoretisk kunnskap til praktiske ferdigheter?
I klinikken ved NTNU fikk jeg gleden av å følge viderekomne profesjonsstudenter i deres opplæring til å bli terapeuter. Gjennom teori, praktisering av terapi under veiledning og observasjon av hverandre var søkelyset på tilegnelse av terapiferdigheter. Hva var så egentlig terapiferdighetene vi ønsket å utvikle hos våre kommende psykologer, og hvordan trene på disse ferdighetene? Jeg opplevde at flere av studentene vendte tilbake til dette spørsmålet.
Og som veileder, var et tilbakevendende spørsmål for min del dette: Hvordan hjelpe studentene med å anvende den teoretiske kunnskapen de sitter med, omsette denne i praksis?
Jeg har i en årrekke jobbet i spesialisthelsetjenesten, hvor jeg selv har kjent på det samme ønsket som studentene: Hvordan trene på en mer målrettet måte på spesifikke terapiferdigheter?
Fra terapimodeller til trening på konkrete internvensjoner
Som psykolog over mange år og veileder ved profesjonsutdanningen var jeg ofte vitne til diskusjoner om hvilken terapimodell som var «mest effektiv» for ulike tilstander.
I dag vet vi at til tross for oppblomstring i antall terapimodeller, så blir ikke terapien vesentlig mer effektiv. Snarere vises det gang på gang at er det visse faktorer ved selve terapeuten som er mer utslagsgivende for effekten av terapi.
Ønsket om egen terapeututvikling og foredling av denne kunsten har vært en motivasjon som ledet meg til Målbevisst Ferdighetstrening (Deliberate Practice). Denne læringsmetoden er en måte å nærme seg kliniske problemstillinger på en avgrenset og konkret måte. Teori blir konkretisert – og intervensjoner blir gjort til gjenstand for trening. Målet er det samme som i studentklinikken: Å hjelpe våre klienter på best mulig måte.
Hva kjennetegner så Målrettet Ferdighetstrening for psykologer?
For det første: slik profesjonelle musikere terper på skalaer, eller toppidrettsutøvere som øver på konkrete teknikker, øver man i DP på konkrete terapeutiske ferdigheter. Øvelse gjør mester!
For det andre: Målrettet ferdighetstrening for psykologer er ikke forankret i en spesifikk terapimodell, men er en metodikk for systematisk trening på på helt konkrete terapeutferdigheter. Nettopp dette har appellert til meg og imøtekommet mitt savn etter mer målrettet ferdighetstrening.
Som rytter er jeg kjent med instruksjon, målrettet trening, og terping på ferdigheter til ferdigheten sitter og blir naturlige. Målrettet ferdighetstrening for psykologer følger samme form, men innen psykoterapi.
Hva øver man på i Målrettet ferdighetstrening for psykologer?
Psykoterapiforskningen har som kjent hatt søkelys på terapeuten og faktorer ved denne som synes å fremme et positivt utfall av terapi ( Norcross, J.C., & Lambert, M. J. 2019. What works in the psychotherapy relationship). Her finner man noen spesifikke terapeutferdigheter som synes er virksomme for å få et godt terapiforløp. Eksempler på dette er:
-
- Empatisk nøyaktighet
- Mellommenneskelig varme
- Ulike aspekter av etablering og vedlikehold av allianse
Målrettet ferdighetstrening setter altså et balansert søkelys på både det intrapsykiske i meg og det interpersonlige mellom klienten og meg. Ferdighetstreningen hjelper meg med å aktivere min egen radar, hvor jeg både kan få hjelp til å legge merke til mine egne reaksjoner på stimuli fra klienten og hva som skjer mellom klienten og meg. Mistet jeg plutselig empatien for klienten? Oppstod det et alliansebrudd? Hva skjedde og hva handlet det om? Hvordan responderte jeg da? Kunne jeg ha respondert annerledes? Kan jeg prøve en slik respons neste gang vi møtes?
Hvorfor er Målrettet Ferdighetstrening så nyttig?
Jeg mottar selv veiledning innen Målrettet Ferdighetstrening av psykolog Elisabet Rosén, noe som har vært motiverende, inspirerende og svært nyttig. Her får jeg kontinuerlig feedback mens jeg trener på å stå i og håndtere helt konkrete utfordrende kliniske situasjoner.
Jeg blir altså bevisstgjort på eget ferdighetsnivå som også handler om meg – og ikke nødvendigvis min terapimodell og leveransen av denne. Jeg får trene helt konkret på små deloppgaver som empatisk tilstedeværelse, verbal flyt og reparasjon av små og store alliansebrudd – som vi vet er utslagsgivende faktorer for behandlingeffekt. Denne effekten kan jeg også observere selv i terapier hvor jeg har brukt målbevisst ferdighetstrening under behandlingsforløpet. Det fine er at det jeg lærer meg av ferdigheter i en sak har overføringsverdi til mine andre saker.
Jeg tenker at DP har et stort potensialet for feltet vårt, er relevant for ulike behandlingsmodeller og ikke minst imøtekommer psykoterapiforskningen med søkelyset på terapeuten.
Deliberate Practice ble svaret på mange av mine spørsmål fra tiden ved NTNU i samarbeidet med profesjonsstudenter samt egen praksis som psykoterapeut om hvordan lære komplekse sammensatte ferdigheter og trene på disse.
Mer om Målrettet Ferdighetstrening (Deliberate Practice)
Ønsker du å vite mer om Målrettet Ferdighetstrening, les gjerne mer om dette på våre nettsider:
Vi publiserer også jevnlige innlegg om Målrettet Ferdighetstrening her på Favnebloggen: Favnebloggen: Deliberate Practice
Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker å vite mer om Målrettet Ferdighetstrening, enten ved å sende mail til favne@favne, fylle ut kontaktskjema på vår kontaktside, eller ringe 22602000.