Målsetting i terapi: Å skille problem fra mål
I denne øvelsen kan du trene på å ta utgangspunkt i pasientens beskrivelse av et problem, og hjelpe pasienten fram til en beskrivelse av et mål. Noen ganger kan pasienten oppgi symptomreduksjon som mål. Dette er forståelig nok, men terapien har enda mer bruk for en målbeskrivelse som virkelig skiller problemet fra målet.
Gjør slik:
- Se videoklippet.
- Når pasienten er ferdig å snakke: Sett videoen på pause slik at du ser bildet av pasienten.
- Improviser din respons til den kliniske utfordringen basert på ferdighetskriteriene a, b og c. Si ordene høyt – ikke bare tenk dem!
- a) Speil eller bekreft noe av det pasienten har sagt.
- b) Foreslå en positiv målformulering, eller be pasienten forestille seg hvordan vedkommende ville hatt det uten problemene.
- c) Hvis du har foreslått en formulering: Sjekk om den treffer.
- Kjenn etter og vurder hvor vanskelig øvelsen var. Hvor sterke var reaksjonene dine? Hvor vanskelig var det å møte ferdighetskriteriene? Bruk plansjen «Vurdering av vanskelighetsgrad».
- Se på ferdighetskriteriene. Hva kan du gjøre annerledes eller bedre i neste runde?
- Se på plansjen «Justering av vanskelighetsgrad». Gjør tilpasninger av øvelsen, basert på hva du kom fram til i punkt 4 og 5. Ta den justerte øvelsen med til neste runde.
- Repeter: Start på punkt 1 igjen. Repeter disse stegene til det kjennes lett å respondere, i alle tilfeller minst fem ganger.
Dette kan være litt uvant i starten. Er du usikker på hvordan du skal trene? Se vår demonstrasjonsvideo som viser deg hvordan man går fram i egentrening mot video. Du finner flere videoklipp til denne øvelsen på Gyldendals nettsted for boken «Målbevisst ferdighetstrening: Øv på relasjonelle ferdigheter i terapi». I boken finner du dessuten mange flere øvelser som du kan bruke til å trene med en kollega! Du kan også se på denne videoen for å lære hvordan du kan bruke målbevisst ferdighetstrening med en kollega.