Man kan ikke lese seg til håndstående på bom. For idrettsutøvere er det en selvfølge at ferdigheter bygges ved hjelp av målbevisst ferdighetstrening. Her ser vi Daniela Silivas under VM i turn I 1987. Fotokredit: Rob Croes / Anefo/ http://proxy.handle.net/10648/ad655116-d0b4-102d-bcf8-003048976d84, CC0
Lurer du på hva «målbevisst ferdighetstrening» (deliberate practice) er? Målbevisst ferdighetstrening er den mest evidensbaserte og pålitelige metoden for ferdighetsbygging man kjenner til. De siste fem årene er den tilpasset psykoterapi. Resultatet er en måte å oppøve kliniske ferdigheter på som er savnet i psykoterapifeltet. Metoden er ikke forankret i en terapimodell.
Av: Vidar M. Husby, psykologspesialist i Favne og styremedlem i the International Deliberate Practice Society
Les hele eller hopp direkte til avsnittene!
- Ferdigheter krever ferdighetstrening
- Hva er målbevisst ferdighetstrening (deliberate practice): Viktigste kjennetegn
- Målbevisst ferdighetstrening versus andre metoder for utvikling av terapeuten
- Målbevisst ferdighetstrening med intensjon, kvantitet og kvalitet er viktigere enn talent
- Forskning på målbevisst ferdighetstrening på psykoterapifeltet
- Pedagogisk skreddersøm gir bedre læring enn skam
- Ta kontakt med oss om du lurer på mer om målbevisst ferdighetstrening
- Lenker til nyttige ressurser om målbevisst ferdighetstrening
Ferdigheter krever ferdighetstrening
Jeg hadde ikke jobbet mange dager av min første praksis i psykologstudiet, før jeg innså at all min teoretiske kunnskap ikke automatisk lot seg oversette til kliniske ferdigheter. Dette ble starten på en mangeårig jakt etter en metode som kunne hjelpe meg til å bli bedre. Ikke bare forstå mer, men få bedre ferdigheter. Det var slik jeg ble kjent med deliberate practice.
Målbevisst ferdighetstrening legger opp til aktiv og praktisk læring. En pianist blir bedre til å spille piano ved å øve, ikke bare lytte til musikk. En fotballspiller skyter bedre etter å ha trent, ikke bare lest om fotball og sett på kamper. En kirurg må øve mye på operasjoner – du ville ikke latt deg operere av en kirurg som hevdet at hun kunne lese og kurse seg til håndverket.
Dette høres selvsagt ut når det er snakk om musikere, atleter og kirurger. Men på vårt felt er ikke dette en form for læring vi har kultur for. Hvorfor skulle ikke vår komplekse kunst også trenes på?
Målbevisst ferdighetstrening: Viktigste kjennetegn.
Målbevisst ferdighetstrening skiller seg fra andre treningsmetoder gjennom en bestemt sammensetning av læringsaktiviteter.
- OBSERVERE ARBEIDET: Veileder og veiland studerer arbeidet sammen, enten på video, lydopptak eller i rollespill. Veilederen har trening i å veilede på denne måten.
- FÅ TILBAKEMELDING: Veileder gir tilbakemelding på arbeidet og sammen sirkler vi inn hvilke ferdigheter vi skal sikte på å utvikle nå.
- SETTE SMÅ LÆRINGSMÅL DET GÅR AN Å HANDLE PÅ: I samarbeid komme dere fram til svært tilpassede definerte læringsmål, som ligger rett utenfor din komfortsone – ikke for lett, ikke for vanskelig.
- ØVING, BÅDE I VEILEDNINGEN OG HJEMME: Systematisk ferdighetsbygging i veiledningstimen, samt alene i løpet av uken. Målbevisst ferdighetstrening muliggjør effektiv øving på egen hånd, noe som ellers er meget sjeldent i psykoterapifag.
- FEEDBACK: Fortløpende vurdering av arbeidet (helst i form av pasientfeedback)
Noen psykoterapitreninger har implementert noen av disse prinsippene i sin pedagogikk. Målbevisst trening kan hjelpe med å sette det hele i system, og å tilpasse læringsmålene til den enkelte klinikers kapasitet og ferdighetsnivå.
Målbevisst ferdighetstrening versus andre metoder for utvikling av terapeuten
Målbevisst ferdighetstrening er et tillegg og en justering av tradisjonelle læringsaktiviteter – ikke en erstatning. God psykoterapitrening, veiledning, egenterapi, meditasjon og egenomsorg er uvurderlige bidrag til faglig utvikling. De tradisjonelle måtene å lære på har stor verdi, men de mangler ofte en komponent av praktisk tilpasset ferdighetstrening – det er den biten målbevisst ferdighetstrening innfører, til hjelp for klinikk, kliniker og klient. Vår oppfatning er at denne praktiske biten er en helt nødvendig del, fordi vi utøver et veldig praktisk yrke.
Målbevisst ferdighetstrening med intensjon, kvantitet og kvalitet er viktigere en talent
Forskning på ferdighetsbygging har siden 90-tallet vist at langvarig målbevisst ferdighetstrening henger sammen med ekspertiseferdigheter på tvers av yrker – være seg musiker, kirurg, sjakkspiller eller atlet. En klar innsikt forskerne har fått, er at høy prestasjon har lite sammenheng med talent eller utpregete evner. Det som heller er svært utslagsgivende, er faktisk øvingens kvalitet og kvantitet.
Forskning på målbevisst ferdighetstrening på psykoterapifeltet
Interessant nok finner siste fem års forskning i tråd med dette at målbevisst ferdighetstrening gir bedre ferdighetsutvikling også hos terapeuter enn tradisjonelle typer læring gir! Tanken er at en psykoterapeut, i likhet med utøverne nevnt over, også må øve på terapeutiske ferdigheter for å forbedre dem. Vi oppsummerer en del av denne forskningen i et eget blogginnlegg.
Pedagogisk skreddersøm gir bedre læring enn skam
Alle terapeuter har ferdigheter som til enhver tid befinner seg på et nivå. Treningen/ veiledningen er ikke hjelpsom hvis den er for lett eller for vanskelig sammenlignet med dette nivået. Den må være passe – og passe, det betyr at utfordringene legges rett utenfor komfortsonen – inn i terapeutens nærmeste utviklingssone.
Alle som har fått veiledning vet at man kan få reaksjoner på veiledning. Det er veldig utbredt å reagere med aversive reaksjoner som skam, selvkritikk, vesentlige innslag av angst eller at det blir vanskelig å konsentrere seg under veiledningen. Min erfaring er at dette sjelden tematiseres i veiledningen, men at de fleste kollegaer kjenner det igjen når man snakker om det utenom veiledningen.
I målbevisst ferdighetstrening vier vi slike reaksjoner oppmerksomhet, fordi de indikerer behov for justering av pedagogikken. Vi tolker ikke dette som en mangel eller et problem som ligger hos terapeuten. Det er snarere et tegn på at utfordringen i veiledningen var for stor, og da justerer vi bare slik at den passer bedre.
Overkjører vi terapeuten lærer han ingenting. Tilpasser vi derimot, vil han bli passe utfordret og igjen være i utvikling. Målet vårt er med andre ord å holde et nivå av god utfordring gjennom timen. Denne skreddersømmen er noe av det viktigste vi gjør med terapeutens utvikling.
Forskningen på ekspertise viser nemlig at kontinuerlig utvikling er mulig om treningen er utfordrende, men ikke overveldende. I målbevisst ferdighetstrening er vi derfor opptatt av fortløpende vurdering av terapeutens opplevelse av vanskelighet eller utfordring i veiledningen. Vi måler dette hyppig gjennom hver sesjon. Metoden utstyrer veilederen med en rekke virkemidler for rett tilpasning av vanskelighet.
Ta kontakt med oss om du lurer på mer om målbevisst ferdighetstrening
En sertifisert deliberate practice-veileder kan hjelpe deg med å integrere målbevisst ferdighetstrening inn i din eller dine ansattes faglige utvikling. Det er en krevende og belønnende metode. Den hjelper deg med å systematisk forbedre kliniske ferdigheter og terapiresultater, og å gi kvalitets-veiledning til dine veilander.
Ved Favne er vi aktiv del av et internasjonalt arbeid som har som mål å forsterke psykoterapitrening. I Favne har vi norges eneste sertifiserte veileder i deliberate practice. Vi samarbeider ukentlig med Tony Rousmaniere og Alexandre Vaz, som er sentrale på dette feltet. Ved Favne utdanner vi terapeuter og veiledere i målbevisst ferdighetstrening i Italia, Tyskland, Finland, Sverige, USA, og Norge. Vi legger dessuten mye arbeid ned i the International Deliberate Practice Society, som tilgjengeliggjør gratis ressurser for klinikker og klinikere som ønsker å lære på denne måten.
Vi er tilgjengelige for deg om du ønsker forelesninger, kurs, workshop eller sertifisering i denne metoden. Ta kontakt med oss om det er noe vi kan hjelpe med eller du ønsker å vite mer!
Nyttige lenker
Min veileder i ISTDP, Jon Frederickson, var tidligere profesjonell musiker. Han tok med seg det han hadde lært om å lære å spille til psykoterapifaget. Han har lært meg mye om ferdighetsbygging. Her er siden hans om deliberate practice: https://deliberatepracticeinpsychotherapy.com/deliberate-practice/
Sammen med mine kjære kollegaer Tony Rousmaniere, Alexandre Vaz, Jessica Bolton, Luca Rossi og Elisabet Rosén jobber jeg med å lage og spre gratis ressurser til bruk for klinikker, klinikere og veiledere som vil bli kjent med denne måten å lære på. For mer om dette, se www.dpfortherapists.com.
Som en introduksjon til denne metoden, arrangeres en workshop om trening på målsetting i terapi. Den finner sted online 26.05.2021, og holdes av undertegnede sammen med kollega Elisabet Rosén som jobber ved Universitetet i Umeå. der skal vi forsøke å besvare spørsmålet “hva er deliberate practice” gjennom å bruke metoden til trening på målsetting i terapi. Les mer om workshoppen her: https://dp.favne.no/deliberate-practice/kurs-i-deliberate-practice/workshop-malbevisst-ferdighetstrening/
Les mer om våre tilbud om innføring i målbevisst ferdighetstrening her: